Alla inlägg under februari 2010

Av Hanne - 25 februari 2010 19:16

Idag är det 20 år sedan Kalle bjöd ut mig på spanska helgen i Solna centrum och vi officiellt blev ett par. Tänk om han inte blivit sjuk och vi träffats (varning för vita serien). Livet tar märkliga vändningar ibland. Det är 18 år sedan vi gifte oss, 13 år sedan vårt första barn kom och inte minst 5 år sedan Siggepigge kom in i vårt liv. Kan inte bli bättre.  Möjligtvis om ajg kunde ha en RR till och kunde jobba mindre.


Idag har jag gått en promenad UTAN vantar och mössa. Helt underbart. Hundarna levde också upp. Ingen köldkramp i tassarna. Nästan så att Cleo hade kunnat varit utan sitt täcke. Hacke hackspett (eller röde röv som vi kallar honom) satt i träd och hackade. Han tappade sin kotte som han letade upp i en gran. Stackarn. Rådjuren har det inte heller lätt. De har så svårt att hitta mat nu att de lägger sig ned i snön för att dö och det kan ta 2-3 dagar enligt en viltvårdare.


Har försökt träna hopp med dogsen i köket genom att lägga en kökstol ned och så ska de hoppa över stolsryggen. Cleo klarar det galant och gör tom en fin ingång. SIgge ocg Topsy tycker att jag blivit helknäpp. Det är ju lättare att gå runt bordet istället för att hoppa.


Jag trodde att den kemiska kastreringen var på väg ur Sigge men nu är motsatsen bevisad. Topsy är i HÖGLÖP men Sigge bryr sig inte det minsta. Om det däre,mot är en löptiksfläck ute fladdrar öronen och underläppen. Topsy flörtar med allt på 4 ben och lägger svansen åt sidan men hon bryr sig inte om SIgge. Däremot Cleo och Maja (Maja och Xanto) är alldeles utmärkta partners tycker hon. Xanto går också bra men Maja är bäst. Undra hur det står till med min söta Topsy??? Lite könsförvirrad eller ????  


Fick förresten veta igår att vi inte kommit med på apellkursen. Varför vet jag inte. Känns ganska bra då jag varit lite osäker på om det är något för mig och Cleo. Hoppas nu på rallylydnad och förberedande tävlingslydnad istället.

Och så ska jag träna agility med kerstin. KUL!!!!!!!

Av Hanne - 21 februari 2010 16:02

Jag är less nu. Det är för mycket snö, för kallt och för blåsigt. Gångvägarna är förminskade till halva bredden vilket är hemskt vid hundmöten. Snön är för djup i skogen och jag är less på att göra nya spår  och less på "trottoarpromenader". Det finns ju inga j...la trottoarer att gå på.    

Igår höll Sara och jag på att förfrysa kinderna när vi var på väg hem från skogen. På tal om det så är det så kul att gå med henne. På nå´t konstigt vis lyckades hon lura mig att klättra upp för en hög skogsklippa (vi kallar den för getaberget) och gå i LÅRHÖG snö. Vi hade jättekul och hundarna njöt. Ja kanske inte Sigge och Topsy som försvann i snön men de bygger iallafall bra muskler. Det är positivt med snön. En annan positiv sak med snön är att även Topsy kan vara lös för hon kan inte springa iväg i den djupa snön. Det kanske inte är så dumt med mycket snö i allafall, eller????


Stackars Cleo. Jag var hos veterinären med henne i fredags. Hon har klåda i öronen och slår upp toppen på öronlappen när hon skakar på huvudet. det visar sig att hon har MASSOR av bakterier och svamp i öronen. Så nu är det örontvätt varje dag och örondroppar. Inte kul voffar Cleo.


Kanske skulle jag ta och leka in några freestyletricks. Sara kan ju faktiskt visa mig hur jag ska göra. Kan ju även träna "utställningsstå" med Cleo. Tänkte jag skulle pröva lyckan i ringen några gånger till. Cleo är ju ändå bäst även om domarna inte ser det  





Av Hanne - 16 februari 2010 19:55

Förra söndagen var jag hos Sonja (Cleos uppfödare) tillsammans med Johanna och Kim. Egentligen skulle vi har varit fler syskon som träffats i Uppsala men pga sjukdom så kunde inte alla komma. Cleo och Kim är så lika att det är svårt att se skillnad. Det är så kul att se när se leker tillsammans. Tyvärr blev det ingen familjebild (dock promenadbilder) men det kommer fler gånger.

Familjebild i skogen.  Kim och Cleo leker och mamma Tiffany har koll på sina döttrar. 



Sigge blev kemiskt kastrerad 2007 och först nu har det gått ur hans lilla kropp. Och det rejält. Han är så "stissig" när han känner lukten av andra hundar (hanar tror jag) och även när vi möter andra hundar.  Så nu funderar vi på att kastera honom "på riktigt".


Sara är så duktig att träna med Topsy både trick och lydnad. Idag har hon tränat in så att Topsy håller apportbocken i 2 sekunder. De har också tränat så när Sara säger pang sätter sig Topsy på bakbenen och lyfter upp framtassarna i luften.


Jag tror att när barnen tränar så tänker de inte så mycket utan bara gör medans iallafall jag lägger ned för mycket energi på tankeverksamheten.


Har ikväll gått en långpromix med bara Sigge och Cleo och vilken skillnad det är. Inget trassel med koppel, bägge hundarna på vä sida o.s.v



Av Hanne - 5 februari 2010 18:55

Det var en ilsken gubbe  kommentar om mig och Lotta. "Om jag inte vore väluppfostrad skulle jag kalla er för feta käringjävlar". Ursäkta vad sa han om väluppfostrad.   Han var så ilsk att han spottade fradga. Allt för att vi gick BREVID (och då menar jag brevid. Hundarna fick inte sätta en tass i skidspåret och vi pulsade brevid) skidspåret på väg till trehörningsskogen. Men Lotta och jag enades om att energitjuvar ska man inte bry sig om samt att han nog inte haft en bra dag. Alla andra skidåkare var hur trevliga som helst. Även alla ickeskidåkare som befann sig i Domaruddens FRILUFTSOMRÅDE FÖR ALLA.


Iallafall hade vi en underbar promenad i knähög snö och sol. Svetten flödade och Sigge och Topsy tog känguruhopp för att komma fram. Vi stannade vid vindskyddet  och drack O´boy, käkade banan och kexchoklad.  Köttbullar och torkad blodpudding kastades ut på ett stort område till hundarna så var de upptagna med att söka gott.

Lotta är min själssyster. Alltid när vi umgåtts så är jag glad i hela kroppen. Så nu är deppigheten över.  


På Söndag ska jag till Uppsala med Cleo och träffa några hundsyskon. Det ska bli kul.


Apellkursen vet jag inte om jag ska gå. När jag läste närmare på kursbeskrivningen stod det att man ska ha klar tävlingsambition. Är det jag?? Är det Cleo?? Vi får se. Har idag kastat in anmälan till rallylydnadskurs med Cleo och förberedande tävlingslydnad med Sigge. Har även anmält Sara och Topsy till hundläger och trickkurs.


           

Ovido - Quiz & Flashcards