Alla inlägg under april 2010

Av Hanne - 22 april 2010 19:06

Söndagen den 18/4 började morgonen kl 04,00 med att rasta hundar, äta frukost, packa in hundar och make i bilen och sedan starta färden mot Alunda (norr om Uppsala). Vi var framme kl 07,10: Sonja (Cleos uppfödare hade med sig frukost lunch och em-fika.

Först var det Cleos 2 bröder som gick banan och sedan Topsy. Därefter Cleo och sen hennes syster.  Det var 4 kullsyskon där och det är jättekul att se hur lika de är/reagerar på det mesta.


Topsy´s reultat:

KONTAKT:  Hälsning: Tar kontakt själv ellerbesvarar kontaktförsök.

                        Samarbete: Följer med motvilligt.

                        Hantering: Accepterar hantering.


LEK:   Leklust: Startar långsamt, blir aktiv, leker.

            Gripande: Griper inte.

            Gripande/dragkamp: griper inte.


FÖRFÖLJANDE/GRIPANDE:  2 försök men Topsy startar inte i något av dem.Nonchalerar  "haren" i bägge försöken och försöker  inte gripa den.  
Det var ju inget rådjur att lägga energi på tyckte Topsy.
 


AKTIVITET:  Är uppmärksam och lugn. Står, sitter eller ligger.


AVSTÅNDSLEK: Intresse: Intresserad, följer figuranten utan avbrott.

                                 Hot/agression: Visar inget hotbeteende.

                                 Nyfikenhet: Går inte fram till figuranten inom tid. (Det var viktigare att kissa på något djurbajs)

                                 Leklust: Visar inget intresse. (löjligt morsan)

                                 Samarbete: Visar inget intresse.


ÖVERRASKNING: Rädsla: Gör undanmanöver utan att vända bort blicken.

                                    Hot/aggression: Visar inget hotbeteende.

                                    Nyfikenhet: Går fram när föraren sitter på huk och lockar på hunden.                                                                         

                                    Kvarstående rädsla: Ingen tempoförändring eller undan manöver.

                                    Kvarstående intresse:  Visar inget intresse.


LJUDKÄNSLIGHET: Rädsla: Gör undanmanöver utan att vända bort blicken.

                                       Nyfikenhet: Går fram till skramlet utan hjälp.

                                       Kvarstående rädsla: Ingen tempoförändring eller undan manöver.

                                       Kvarstående intresse:  Visar inget intresse.


SPÖKEN: Hot /aggression: Visar enstaka hotbeteende.

                   Kontroll: Kontrollerar och/eller handlar mot båda spökena. Kortare avbrott

                   Rädsla: Backar längre än kopplets längd.

                   Nyfikenhet: Går fram till figurant när föraren talar med fig och lockar på hunden.

                   Kontakttagande med fig i spökdräkt: Accepterar kontakten med fig utan att besvara den.


LEK: Leklust/gripande: Leker och griper inte.


SKOTT: Visaringen berördhet. Snabb kontroll och sedan helt oberörd.



Cleo`s reultat:


KONTAKT:  Hälsning: Accepterar kontakt utan att besvara men drar sig inte undan.

                        Samarbete: Följer med men är inte engagerad i testledaren.

                       Hantering: Accepterar hantering.


LEK:   Leklust: Startar snabbt, leker aktivt.

            Gripande: Griper tveksamt eller med framtänderna.

            Gripande/dragkamp: Griper inte.


FÖRFÖLJANDE/GRIPANDE:  Startar eller springer långsamt. Kan öka farten. Fullföljer bägge försöken. Griper inte "haren" men

                                                  

       nosar på den.


AKTIVITET:  Är i huvudsak uppmärksam och lugn. Enstaka aktivitetshöjningar.


AVSTÅNDSLEK: Intresse: Intresserad, följer figuranten utan avbrott.

                                 Hot/agression: Visar inget hotbeteende.

                                 Nyfikenhet: Går inte fram till figuranten inom tid.

                                 Leklust: Visar inget intresse.

                                 Samarbete: Visar inget intresse.


ÖVERRASKNING: Rädsla: Gör undanmanöver utan att vända bort blicken.

                                    Hot/aggression: Visar inget hotbeteende.

                                    Nyfikenhet: Går fram till overallen när föraren står brevid.

                                    Kvarstående rädsla: Ingen tempoförändring eller undan manöver.

                                    Kvarstående intresse:  Stannar upp. Luktar eller tittar på overallen vid 1 tillfälle.


LJUDKÄNSLIGHET: Rädsla: Stannar inte eller kort stopp.

                                       Nyfikenhet: Går fram till skramlet utan hjälp.

                                       Kvarstående rädsla: Ingen tempoförändring eller undan manöver.

                                       Kvarstående intresse:  Visar inget intresse.


SPÖKEN: Hot /aggression: Visar enstaka hotbeteende.

                   Kontroll: Kontrollerar och/eller handlar mot båda spökena under hela momentet.

                   Rädsla: Backar längre än kopplets längd.

                   Nyfikenhet: Går fram till figurant när föraren talar med fig och lockar på hunden.

                   Kontakttagande med fig i spökdräkt: Besvarar kontakten från figuranten.


LEK: Leklust/gripande: Leker och griper inte.


SKOTT: Visar ingen berördhet. Snabb kontroll och sedan helt oberörd.


Jag är supernöjd med reultaten. 2 kvitton på att jag känner mina hundar.


På måndagkvällen tränade jag med Sigge. En kvat gick åt att få upp kontakten men sen gick det på räls.

I Tisdags åkte jag till hundklubben med Cleo och tränade kontakt och följsamhet.

I onsdags började Saras och min agilitykurs. Sara och Topsy är underbara och har så fin kontakt. Sigge var stressad i 3 timmar pga alla hundar och lukter. Vi hade nästan ingen kontakt och han som älskar agility  kunde inte koncenterar sig alls.


Kontentan av Onsdagskvällen samt alla hundpromenader som går ut på att lukta på ALLA grässtrån, pip på morgonen för att en löptik gått förbi huset, hög stressnivå blev tidsbokning hos veterinären imorgonbitt för ny kemisk kastrering för Sigges del.







Av Hanne - 15 april 2010 15:24

Var igår kväll på ÖBK med hundarna och Sara. Lotta  och Frida varockså där med Viggo och Ebbe.

Sara körde agility med Topsy och hunden bara flög fram över hinderna. sara var så glad.


Jag tränade rallylydnad med Sigge. Dels lite av de olika momenten men också följsamhet i koppel. Han var så duktig min lilla gosehund.  HAn fick också ta några hinder på agilitybanan. Jag kan säga att jag behöver träna upp min kondition.


Med Cleo tränade jag att hon ska söka upp mig med ögonkontakt. Så ögonkontakt-kasta godis på marken-vända bort mig-ögonkontakt och hon var hur duktig som helst. Hon fick också prova lite agilityhinder. Även följsamhet i koppel provade vi på.

Vad behövs tränas mer?

Sigge: Uthållighet i kontakten. Passivitet. Inte pipgnälla.

Cleo: Följsamhet i koppel. Uppmärksam mot mig. Inkallning.


Av Hanne - 13 april 2010 19:49

I söndags hade Cleo en fästing som kröp på nosen. Som tur väl var för fästingen hann den trilla av innan jag fick tag på den. På kvällen kröp en fästing från Sigge över till Sara. Snabbt nedspolad på toan. Idag har jag plockat en som satt sig på Cleos hals.   


Ikväll har jag klickat apportbocken med hundarna. Alla tar den jättefint. Fast Sigge är duktigast. Men Topsy plockar nu upp den och tar kontakt med mig. Visserligen på microsekunder men ändå. Cleo tar den och tycker att jag är allmänt löjlig som kommit på denna konst. "Det är väl inget svårt morsan".

Sigge piper och gnäller alltid när jag tar fram klickern och förmodligen har jag klickat samtidigt som han gör det jag vill och han låtit samtidigt. Shit, nu måste jag börja om och klicka för tystnad.

Jag har också klickat för targetpinne, targetfinger och kontakt. Det är så roligt att se hur kugghjulen snurrar i huvudet på dem.

Igår var Topsy och Sigge på trimmning hos deras uppfödare. De är så fina nu och jag har ett "mönster" att gå efter.

På söndag ska Cleo och Topsy mentelbeskrivas. Spännande!!!! Jag ska vara i Alunda 7.30 och måste väl stiga upp innan fåglarna. Hualigen  

På onsdag nästa vecka börjar agilityn. HURRA!! Problemet är att Sigge inte kan slalom, men problem är till för att lösa.

I år hoppas Sara och jag på ett aktivt deltagande från vår sida i sommarcupen. För Saras skull hoppas jag bara att Topsy inte bestämmer sig för att hon ska GÅ runt banan utan faktiskt springa.

Vi ses!!!!  

Av Hanne - 11 april 2010 17:10

Vilken underbar dag! Jag väntar på att Kalle och Daniel ska komma hem från en karatetävling och sen ska vi grilla. Daniel tävlar i kata (han visar uppett antal rörelser).


I tisdags var det sista gången på rallylydnad nybörjare. Så tråkigt. Sigge har varit underbar och han har blivit kanon på hundmöten efter denna kurs. Härligt!!!


I torsdags träffades Cathrine, Annsofi och jag och tränade lydnad. Jättekul och igen skötte Sigge sig. Vi har en härlig kontakt när vi tränar men promenaderna går ut på att lukta på varje lyktstolpe hur länge som helst. Så nu ska jag börja om ed koppelpromenader och kontakt. Alltid finns det något att jobba med.


Idag åkte Sara och jag upp till Gija och jag passade på att lägga viltspår till dogsen. Det var inga lätta spår då det var så blött i marken Min ena gummistövel läckte dessutom. Drygt 250 m/hund. Det gick ändå jättebra. Det var bara  Sigge som inte riktigt hade kläm på det idag men vad gör det. Han kom fram till klöven till slut. Topsy är så fokuserad och lycklig när hon spårar. Cleo tar det som vanligt lugnt och metodiskt.

Sara gick med Topsy på hennes spår och nu är det en till i familjen som vill lägga viltspår. 

Sara har jobbat hur bra som helst med Topsy så henne är det inga problem att få kontakt med. Jag är så glad att Sara och jag har hundintresset tilsammans. Nu väntar vi bara på att agilitykursen ska börja. Vi har även anmält oss till förberedande tävlingslydnad men jag vet inte om jag ska gå med Sigge eller Cleo


Måste bara berätta att varje gång vi öppnar frusen får skokartongen med Jerry i sig en liten klapp. Vi ska snart köpa en rosenbusken och så är det dags för begravning.




Av Hanne - 5 april 2010 15:49

Det blev ingen Lilla Stockholm eftersom Cleo igår gick ur höglöpet. Istället la jag viltspår till alla 3 dogsen och det gick hur bra som helst.  

Sigge imponerade mest eftersom han var så självsäker. Vände sig inte en enda gång om för att få stöd och hjälp från mig. Inte ens när han gick rätt på en hårtuss från ett dött rådjur kom han av sig. Helt underbart.

 

Cleo gick lugnt och metodiskt fram.

 

Topsy stormade fram. Jag hann inte ens visa henne uppsparket innan hon hittat sspåret och var i full gång.

 

Jag la inga långa spår utan de fick var sitt på drygt 100 m då jag trodde att de behövde.... ja inte vet jag hur jag tänkte. Helt klart hade spåren kunnat vara mycket längre.


För övrigt har påskhelgen varit underbar med mycket sol och naturupplevelser. Havsörn, älg, tranor, hägrar har vi sett. Sara har varit hos Gija och ridit. Långa promenader. Jag har putsat fönster. Det känns som en långsemester. Ganska skönt att det var mindre bra väder i idag för vi har bara slappat och endast gått korta promenader. Märgben till hundarna och soffan för mig. JIPPI!!!

Ovido - Quiz & Flashcards