Alla inlägg under september 2010

Av Hanne - 23 september 2010 18:52

Idag gick bilturen igen till Kragsta och domare Leif Henriksson för 3 nya viltspår.


Sigge klarade sig bra och fick 1:a pris men den där gubben med saken som smäller är inte kul tycker Sigge. Han gick sitt spår jättefint men tyckte det var lite jobbigt med allt vatten vi skulle över. "Jag är ju ingen vattenhund, morsan!" Nää menar du tänkte jag.

Jag är så imponerad av hur han har mognat i sitt spårande.

När han var klar med sitt spår och skulle in i bilen igen så hoppade han upp samtidigt som jag böjde mig ned och pang..... Sigge skallben mot mitt ögonbryn. AAJJJJJ!!!!!  I söndags blev jag biten av Tappi (shetlandsföl) i ryggen. STORT BLÅMÄRKE!!!!!


Cleo gick sitt spår kanonfint. Superkoncentread. Näsan i backen hela tiden. Bryr sig inte ett dugg om skottet. Hon fick 1:a pris med HP. Det är så häftigt att se henne jobba.


Och så min lilla underbara Topsy som nu är VILTSPÅRSCHAMPION. Som vanligt tar hon sig an spåret med stor iver och svansen far fram och tillbaka. Plötsligt stannar hon upp i spåret tittar på mig som om hon skulle vilja säga "Jisses morsan vad kul jag har!!"


För övrigt går jag en fortsättningskurs i personspår och omigen är det så häftigt att gå med min Cleo när hon spårar. Nästa gång ska vi gå ID-spår. Spännande. Mitt problem är bara att Cleo markerar spårpinnarna i köket och på gräsmattan men inte i spår på okänd plats. Hmm ett problem att lösa.

Jag har också tränat rallylydnad med Cleo och Sigge. Och freestyle. Även lite lydnad har kommit upp på tapeten.

Nu tänker jag börja med personspår med Topsy också. Det är ju lite mindre omständigt än viltspår.

Både Sara och jag saknar dock agilityn och vår instruktör. Undrar om hon kan tänka sig privatlektioner någon gång??!!


Av Hanne - 3 september 2010 15:02

Åkte till Kragsta idag och gick viltspår för domare Leif Henriksson.

Vill bara säga att det kommit 14mm regn sedan domaren la spåren igår sa han.


Sigge fick 1:a pris med HP.  Det hade jag aldrig trott men han gick spikrakt i spåret och vinklarna som 7 av 10 hundar (enligt domaren) inte tar direkt, gick Sigge som om han aldrig gjort annat. Återgången varinga problem alls och inte ens blod uppehållet Inte ens skottet var så farligt. Världens bästa Sigge. Han gick sitt spår på 17 min.


Cleo fick också 1:a pris med HP. Enligt domaren hade han sällan varit med om en RR som gick så långt ned med nosen i spåret och var så spårnoggrann. Hon hade inte heller några problem med återgång eller vinklar. Hon gick sitt spår på 18 min.


Topsy fick 1:a pris. Enda promlemet hon hade var återgången men hon blir så ivrig så hon "lyssnar" inte på sin nos utan börjar fladdra runt men löste det jättebra efter ett tag. Topsy gick sitt spår på 17 min.


De fick massor av köttbullar som belöning sen och pussar och kramar.


Världens bästa hundar!!!!!!!!! (tycker jag)

Ovido - Quiz & Flashcards