Alla inlägg under oktober 2010

Av Hanne - 25 oktober 2010 21:20

                Sigge, Topsy och Cleo på Lillskarvens topp Gott att släcka törsten i fjällbäcken  Underbar utsikt  HJÄLP!!!!!!!    Finns det något mer vackert och fridfullt. Tystnaden var öronbedövande!

Av Hanne - 10 oktober 2010 20:31

Morgonen började 6.30 med frukost innan Kalle, Sara, hundarna och jag åkte till Wira Hagalund. Där släppte vi ut hästarna och sedan tog Sara en ridtur på Gija medan Kalle och jag gick med hundarna. Alla hade vi reflexvästar eftersom vi befann oss i skogen och inte tänkte bli skjutna.

Massor med hopp över stubbar och sten. Många trattkanatreller. God träning för både häst, hundar och människor.

Efter det åkte Sara, Sigge, Topsy och jag till ÖBK för agilityträning.

Jag ska börja träna Sigge på att få "sug mot hindren". Det du Kerstin!!! Han är mycket för fixerad på min hand (= godis). Men jisses vad han älskar att flyga över hindren. Inte ens gungbrädan kunde dämpa honom idag. Härligt!!!

Sara och Topsy hade också kul (tror jag). Topsy skulle bara jaga några fåglar och sen hade hon väl inte snabbaste farten idag men Sara kämpar på.


Efter ÖBK så gick jag ut med Cleo i skogen och la ett personspår på drygt 100 m med 4 föremål (spårpinne, vante, leksakskanin och en dummy) och 2 vinklar. Jag gick långa steg, myrsteg, hoppade jämnfota och kröp på alla fyra (tur att ingen såg mig). Spåret fick ligga en ½ timme och då passade vi på att leta godis nedgrävt under mossa med massa pinnar på, söka godis på höga klippor och uppe i träd samt klura på hur man gör om man snott sig 3 ggr runt ett träd (inte jag).

Tillbaks till spåret och Cleo gick det galant. Inga problem med spårupptag eller vinklar men nog tycker hon att det är töntigt med en leksakskanin i slutet då det kunde ha varit en älgklöv.



Igår gick jag, Cleo och Sigge milen i Domarudden. Det enda läskiga var en svampplockare som bara dök upp bakom ett träd.

Sara ocj jag var ute och red en lång skogstur också på kvällen så det är nog hela helgen som är max utnyttjad med tanke på att vi även hade go´a vänner på middag i fredags.


Jag längtar till nästa helg. Då blir det mer spår. Förhoppningsvis hinner jag lägga några viltspår annars kör vi peronspår (mindre meck).


Av Hanne - 1 oktober 2010 17:29

Idag gick Cleo och jag viltspår för Göran Ädel i Stäket.  Hon gick spåret på 14 min och igen fick jag beröm för att ha en spårnoggran hund. Han tyckte att hon var ovanligt lugn och metodisk för att vara RR. Kul att höra. Det var inga problem alls trots att det märkets att det gått vilt i spåret (eller svampplockare).  Jag är så imponerad av Cleo som får det att se så enkelt ut.


Men mitt hjärta blöder för Sigge som är så duktig i viltspår och som har utvecklats så mycket i sitt spårande. Idag fick han nog när han insåg att det skulle med en "pangande gubbe". Han satte sig på sin söta cairnterrierrumpa och vägrade gå i någon annan riktning än till bilen.

Jag blir så ledsen och hoppas av hela mitt hjärta att han vill spåra mer. Jag ska lägga massor av viltspår så att han tycker det är kul igen. Lilla gubben, tänk vad ett eländigt hönsnät kan sätta spår för resten av livet. Bryr mig inte ett dugg om han blir viltspårschampion eller inte han är ändå världens bästa Sigge. Fällde några tårar i bilen hem för min underbara trogna vän. Längtar inte till nyår med alla raketer.

Tur att varken Topsy eller Cleo bryr sig.


Topsy tyckte dock att det var förfärligt orättvisst att hon (MOI???) inte skulle få ut och spåra. Alla som har en cairn vet hur de kan se ut/uppföra sig då de känner sig orättvisst behandlade.


En glad men också sorglig dag.

Ovido - Quiz & Flashcards