Direktlänk till inlägg 21 mars 2011

Belönings- och motivationskurs i Kungsängen eller hur kan jag lägga upp träningen för att lyckas

Av Hanne - 21 mars 2011 19:01

Ja, nu har jag gått på det igen. I lördags var jag på en kurs i Kungsängen som hölls av Mary Wrigth i Canis regi. Den första kursen i Canis av detta slag. Vi var 6 tappra varelser som skulle lära oss belöning och motivation. Mycket spännande och underbart vackert och varmt väder.

Kursen handlade om att hitta så många olika sätt att belöna hunden som möjligt. Jag är ju så tråkig att kyrkklockorna stannar. Godis, godis, godis.

Det var blandat teori med praktiska övningar. Jag har i läxa att klicka in dragkamp. Cleo släpper  alltid leksaken så fort jag börjar dra. Tänkte först att hon kanske har ont i tänderna men kom på sen att hon kan ha dragkamp med Topsy eller Sigge utan problem och tugga på märgben med för den delen.

Även doggie-zen fick vi prova på och då var Cleo bäst av alla.

Det, som jag tyckte var viktigast var att:

1. Alltid träna i korta pass max 3 min.

2. Tydlig start och slut på träningspasset.

3. Ha en planering om vad jag vill med träningspasset.

HUR KAN JAG LÄGGA UPP TRÄNINGEN FÖR ATT LYCKAS? 

Så nu har jag klickat i korta pass för att Cleo ska bli intresserad av dragkamp och så tänkte jag "varför går jag inte bara ut och bjuder upp till lek?" Jag tror att allt blir lite tillkrånglat och för uttänkt ibland. men nu ska jag ge detta en chans, Det bästa med klickertänket är ju all träningen ska vara positiv och glad- Men det behövs ju ingen klicker för det. Ja ja ge det en chans. Cleo är bara som ett stort frågetecken. "Morsan, vad håller du nu på med?"


Min träningsplan ikväll var:

*Klicka för intresse för dragtrasan. Inga problem.

*Klicka för att Cleo försöker bita på den. Inga problem

* Att hon höll fast den. Nää, det gick inte.

Nytt försök imorgon.

Mitt mål är att komma med Cleo hängandes i trasan på nästa kurs. HAHAHA!!!




  Finns det något roligt att jaga där ute?   När ska ni släppa ut mig?   Blir det någon mat nångång?  Titta! Jag kan dansa balett!!

 
 
Ingen bild

Malin Carlos o meja

23 mars 2011 09:36

Vilken bra kurs det verkar vara! Blev inspirerad att planera carlos och mejas träning bättre så tack :)

 
Kärran

Kärran

24 mars 2011 18:18

Det låter intressant det där. Men krångla inte till saker i onödan - bara om det behövs. ;)

Självklart kommer Cleo o du lyckas med dragkampen! :)

http://www.storollnos.dinstudio.se

 
Katarina

Katarina

7 april 2011 23:22

Jag gillar idén om 3-minutersträning! För man måste väl inte fortsätta efter det?

http://lazyzero.bloggplatsen.se

 
Kärran

Kärran

8 april 2011 13:25

Nå! Hur går det?

http://www.storolillnos.dinstudio.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Hanne - 10 mars 2011 19:50

Idag fyller Sigge 6 år och Cleo 3 år. Snäll matte som jag är glömde jag Topsys 5 årsdag 30/1.        Jag älskar mina vackra underbara hundar!!!   Idag har vi gått runt stallet tillsammans med Pia. Chippen och Rocky. Jag fick många bra tips ...

Av Hanne - 21 februari 2011 19:21

på våren känns lång. Jag är less på snö, framförallt kylan massa otympliga kläder och  på trottoarpromenader. Men enligt en kompis ska våren komma om drygt 2 veckor så jag ska hålla ut.  Den enda som egentligen inte bryr sig är Sigge. Han är alltid l...

Av Hanne - 14 december 2010 18:55

Lilla söta Scabbers är död. Han fick somna in hos veterinären och de var helt fantastiska trots att det "bara" var en råtta. Så nu ligger Scabbers och Jerry tillsammans i rabatten och det är lite mer plats i frysen.   Jag skulle börja simma med C...

Av Hanne - 3 november 2010 19:52

I vanliga fall när jag är ute och går med dogsen kan jag få kommentarer om att "oj ett hunddagis" eller "är alla hundar dina?" eller "varför har du 3 hundar?". Vad tycker jag om att folk tycker att de har rätt att döma om jag har 1 eller 10 hundar?? ...

Av Hanne - 25 oktober 2010 21:20

                Sigge, Topsy och Cleo på Lillskarvens topp Gott att släcka törsten i fjällbäcken  Underbar utsikt  HJÄLP!!!!!!!    Finns det något mer vackert och fridfullt. Tystnaden var öronbedövande! ...

Ovido - Quiz & Flashcards