Direktlänk till inlägg 29 juni 2010

Förälderskap eller ledarskap??

Av Hanne - 29 juni 2010 11:42

Läste på Eva bodfälts blogg om ledarskap eller förälderskap till sin/sina hundar. Mycket intressant men jag måste nog fundera lite på det.

" Bra föräldrar sätter gränser och lär sina barn vett och ettikett och det är exakt vad även hundar behöver lära sig också. När vi hundägare inte är tydliga och bra föräldrar för våra hundar blir de oregerliga och stökiga, precis som ett ouppfostrat barn". Vad tycks?? Läs gärna hela inlägget på hennes blogg. Rubriken är " behöver hundar en flockledare?"

Ibland tycker jag nog att vi krånglar till allt lite väl mycket både föräldrarskap till barn och hundar.


 
 
Kärran

Kärran

2 juli 2010 17:10

Fast jag nu inte har egna ungar, så tror jag att barn- och hunduppfostran är väldigt lika. Trygg, tydligt vägledning från förälder/matte/husse som innehar större erfarenhet än barnet/hunden.

Apropå rangordning, så tror jag att flocken tar (borde iaf) tillvara de olika flockmedlemmarnas olika egenskaper. I en väl fungerande flock är inte ngn rangklättring behövlig.
Själv kan jag inte säga/se att det är ngn "enkel" rangordning i min lilla flock. Utan det beror på situation. Spirou är spejaren/väktaren, Gromit (om han fick för mig) är jägaren. Wilbur skulle också vara jägaren, men han har fysiken emot sig, typ. Det är inte lätt att va pudel. :)

Jag tror att i min lilla flock är jag ranghögst och jyckarna är på samma rang, typ.
Det är intressant det här.

Vi ses på tisdag!

http://www.storolillnos.dinstudio.se

 
Catherine

Catherine

6 juli 2010 19:51

Hej o tack för grattis, ja jättetrevligt att ses det va ett tag sen o det är så härligt att se att våra hundar är så lugna.. väl bortsett från Xanto då som ylade för han ville hälsa på er.. haha.. (väl Cleo & du är favoriterna ;)
Jag tror nog på rangordning i alla flocker, synlig el osynlig för människoögat.. hos mig hoppas jag på såhär:
1. mig (mamma för alla)
2. dotter
2,5. Maja
3. Xanto
På hundpensionatet hade Maja klivit fram som en tydlig ledare för Xanto sa de ;D

http://www.majaoxantoseventyr.dinstudio.se

 
Katarina

Katarina

8 juli 2010 02:13

På mina kurser brukar jag ofta jämföra hund- med barnuppfostran. Tidigare märkte jag att en del faktiskt tog lite illa upp (några verkade nästan förolämpade), men numera när jag kan säga att jag har barn själv verkar alla köpa mina påståenden :)

http://lazyzero.bloggplatsen.se

 
Karin och hundarna

Karin och hundarna

12 juli 2010 22:30

Nååå... kommer ni på besök i valplådan snart eller? Eller lådan och lådan, hagen snarare!

http://www.kadamo.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Hanne - 21 mars 2011 19:01

Ja, nu har jag gått på det igen. I lördags var jag på en kurs i Kungsängen som hölls av Mary Wrigth i Canis regi. Den första kursen i Canis av detta slag. Vi var 6 tappra varelser som skulle lära oss belöning och motivation. Mycket spännande och unde...

Av Hanne - 10 mars 2011 19:50

Idag fyller Sigge 6 år och Cleo 3 år. Snäll matte som jag är glömde jag Topsys 5 årsdag 30/1.        Jag älskar mina vackra underbara hundar!!!   Idag har vi gått runt stallet tillsammans med Pia. Chippen och Rocky. Jag fick många bra tips ...

Av Hanne - 21 februari 2011 19:21

på våren känns lång. Jag är less på snö, framförallt kylan massa otympliga kläder och  på trottoarpromenader. Men enligt en kompis ska våren komma om drygt 2 veckor så jag ska hålla ut.  Den enda som egentligen inte bryr sig är Sigge. Han är alltid l...

Av Hanne - 14 december 2010 18:55

Lilla söta Scabbers är död. Han fick somna in hos veterinären och de var helt fantastiska trots att det "bara" var en råtta. Så nu ligger Scabbers och Jerry tillsammans i rabatten och det är lite mer plats i frysen.   Jag skulle börja simma med C...

Av Hanne - 3 november 2010 19:52

I vanliga fall när jag är ute och går med dogsen kan jag få kommentarer om att "oj ett hunddagis" eller "är alla hundar dina?" eller "varför har du 3 hundar?". Vad tycker jag om att folk tycker att de har rätt att döma om jag har 1 eller 10 hundar?? ...

Ovido - Quiz & Flashcards