Alla inlägg den 22 mars 2010

Av Hanne - 22 mars 2010 20:11

Rallylydnadkursen har börjat och Cleo har börjat löpa. Bra timing eller hur?!

Kursen går på ÖBK (hemmaklubben). Jätteroligt tycker jag. Första gången var i torsdags.. Planen var LERIG och är man en fin hund som Cleo går man stel passgång för att om möjligt slippa nudda leran. Frasse , en fransk bulldog; gjorde det samma. Så det där meed kontakt, samarbete och glädje försvann med leran. Stackars Cleo och så löp på det. Hundlivet är inte lätt. I läxa fick vi att träna vändningar (360 och 270 grader ) åt olika håll och i olika tempo, prata och något mer som jag glömt.

Så ikväll träffades Lotta och jag på deras parkering och tränade. Jag kom på att det snart är lilla Stockholm så det är dags att träna "ringspring" och "utställningsstå" också. Cleo vissnar fullständigt. Som tur är har Johanna (har Kim, Cleos syster) sagt att hon kan visa Cleo om jag vill. Kanske blir hon gladare då. vet inte vad jag gör för fel men hon gillar inte utställning och då kommer så klart frågan; varför utsätter jag oss för det? Jag kan inte svara på det......


Sigge´s kemiska kastrering är defenitivt borta. Han är helstissig när vi är ute och känns lite som en dynamit som kan explodera när som helst och luktar han på någon löptiksfläck blir det helt tilt i huvudet. Öronen fladdrar och han får en drömsk blick i ögonen. Snuskhund!!! Så våra hundmöten just nu är inte så roliga. Topsy däremot har blivit en liten ängel. Håller koll på var jag är, tar ögonkontakt hela tiden och drar INTE i kopplet. Härligt. Sara kanske ska få ta över all träning och så kan jag sitta i soffan och pilla naveln. Låter härligt just nu.

Jag funderar på att dela upp promenaderna så att jag kan träna mer kontakt (samarbete och glädje).

Ska maila mina kurskompisar och höra om de tycker det är ok att Cleo kommer med på torsdag annars får Sigge ta över kursandet.


Sigge är nu så duktig att han plockar upp apportbocken från golvet och håller den i munnen tills jag klickat. Ska nu bara få in orden apport och loss ordentligt och börja fasa ut klickern.


Jag längtar till agilitykursen kommer igång igen. Det är så kul och hundarna älskar det. KAnskeska jag gå en kurs till hösten med Cleo också. Samarbetet med Sigge förbättrades mycket då vi började med agility.


Ja ja... en ny dag imorgon med nya träningsmöjligheter. Kan ske ska jag ringa Malin med Borzoierna och träna hundmöten. Hennes Zigge vill äta småhundar och min Sigge, han är knäpp.


Sigge,Topsy och Cleo =  





Ovido - Quiz & Flashcards