Direktlänk till inlägg 10 januari 2010

Hundhelg

Av Hanne - 10 januari 2010 19:48

Ja, nu är det söndag kväll igen.


Jag läste idag på Kerstin`s blogg att  Keaton (14,5 är) fick sluta sitt liv i fredags eftermiddag. Vilket hemskt beslut att ta även om det är det rätta beslutet. Vad konstigt det måste vara att det fattas en hund i flocken.

Når jag var 5 år skaffade mina föräldrar en brun cocker spaniel (Nugger hette hon för hon hade färgen av nougat och på danska uttalas det så). Hon var med mig jämt och fick utstå att bli påklädd bebiskläder, åka dockvagn, lära sig massa konstiga konster. När hon var 13 år och jag 18 så blev hon sjuk och slutatde äta. Pappa och jag hade bokat tid till veterinären för insomningsspruta men när jag kom ned på morgonen bara låg hon på golvet och kunde inte resa sig. Jag lyfte upp henne och satt och gosade med henne i famnen i köket. Efter en stund drog hon en djup suck och så var hon borta. Jag kommer aldrig att glömma den känslan när livet lämnade henne men inte heller alla roliga och mysiga stunder vi haft.

Slut med djupsinnigheten.


I fredags åkte Lotta och jag till skogen och gick en härlig men kall promenad. Hundarna njöt av att kunna springa fritt och rejsa av sig all energi.

      Ebbe,Sigge,Lotta,Cleo och Mojje


Det är inte alltid lätt att få alla hundar att titta mot kameran.    Mossa är alltid gott att äta tycker Cleo och Topsy   Jag vill också smaka säger Sigge


På lördagen var jag själv i skogen med hundarna. När vi var djupt i skogen såg jag plötsligt något svartgråttvitt som försvann in bland träden. Tänkte VARG först av någon anledning men förstod snabbt att det var en del av en älg som skymtade. En snabb inkallning av de lösa hundarna som, döm om min förvåning, kom genast (de hade inte upptäckt älgen).   Vad gör du där bakom, morsan?   Vad ska vi nu göra? Hej!!!


Idag har jag och Ann-Sofie åkt buss och roslagsbana med Cleo och hennes hund Myra till Rönningeby. Där gick vi en promenad för att sedan ta tåget tillbaka och sedan gå hem från centrum. Cleo har sovit gott under kvällen.

När jag kom hem gick Sigge, Topsy och jag på en långpromenad. Det är underbart att dela upp promenaderna. Det blir så mycket lättare att koncenterar sig på en eller två hundar än alla tre på en gång.

 
 
Kerstin m jyckar 3 (!)

Kerstin m jyckar 3 (!)

10 januari 2010 23:27

Ja, jag har tre stycken kvar. (inside joke) ;)

Det måste ha känts verkligen hemskt när din Nugger somnade in. Jag menar en hund som då hade funnits hela din uppväxt.
Tack förresten för de snälla o fina orden på min hemsida.

Så klart att dina väluppfostrade jyckar lyder när det kommer varg.. nej, jag menar älg i skogen! ;) :)))

Söt Topsy!

Svansviftningar från oss.

http://www.storolillnos.dinstudio.se

 
Ingen bild

Catherine

11 januari 2010 10:06

Härliga promenader.. men nu fick du mig att gråta du med..**)
Visst är det en tung upplevelse det där med deras sista andetag.. Vi hade en King Charles som blev 11 år, jag skulle på sista skoldagen i gymnasiet så låg han bare där på golvet och inte kunde andas mera.. så ledsent!!
Såg dig & Ann-sofie vid Ica på söndag, jag satt i bilen och så ni paserade folk på trottoaren och lilla Myra ville hälsa glatt ;)
Hadet gott

 
Johanna & Wilson

Johanna & Wilson

15 januari 2010 17:07

Hej
Det vore väldigt trevligt med sällskap på en promenad i helgen!
När kan du? Jag är ganska flexibel, men runt lunch vore bäst tror jag.
Jag har inte ditt telefon nummer men ring gärna mig! 0739777166
Kram
Johanna

http://wilson.myblogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Hanne - 21 mars 2011 19:01

Ja, nu har jag gått på det igen. I lördags var jag på en kurs i Kungsängen som hölls av Mary Wrigth i Canis regi. Den första kursen i Canis av detta slag. Vi var 6 tappra varelser som skulle lära oss belöning och motivation. Mycket spännande och unde...

Av Hanne - 10 mars 2011 19:50

Idag fyller Sigge 6 år och Cleo 3 år. Snäll matte som jag är glömde jag Topsys 5 årsdag 30/1.        Jag älskar mina vackra underbara hundar!!!   Idag har vi gått runt stallet tillsammans med Pia. Chippen och Rocky. Jag fick många bra tips ...

Av Hanne - 21 februari 2011 19:21

på våren känns lång. Jag är less på snö, framförallt kylan massa otympliga kläder och  på trottoarpromenader. Men enligt en kompis ska våren komma om drygt 2 veckor så jag ska hålla ut.  Den enda som egentligen inte bryr sig är Sigge. Han är alltid l...

Av Hanne - 14 december 2010 18:55

Lilla söta Scabbers är död. Han fick somna in hos veterinären och de var helt fantastiska trots att det "bara" var en råtta. Så nu ligger Scabbers och Jerry tillsammans i rabatten och det är lite mer plats i frysen.   Jag skulle börja simma med C...

Av Hanne - 3 november 2010 19:52

I vanliga fall när jag är ute och går med dogsen kan jag få kommentarer om att "oj ett hunddagis" eller "är alla hundar dina?" eller "varför har du 3 hundar?". Vad tycker jag om att folk tycker att de har rätt att döma om jag har 1 eller 10 hundar?? ...

Ovido - Quiz & Flashcards